Google+ Pomysłowe Pieczenie: Dyniowa tarta

czwartek, 15 listopada 2012

Dyniowa tarta

Po wielu latach poszukiwań znalazłam ten najlepszy przepis na pumpkin pie:-)


I pomyśleć,że nigdy nie lubiłam tarty dyniowej, nawet nie wiem czemu. Wszystkie inne dania z tym warzywem po prostu kocham:-). Zupy, konfitury, ciasta, goszczą w mojej kuchni podczas każdego sezonu dyniowego. A tarta dyniowa choć pieczona każdego roku, bo mój mąż ją uwielbia,  nigdy nie była moim jesiennym przysmakiem. Przestałam  ją nawet próbować bo myślałam, że wykorzystałam istniejące już przepisy. A tymczasem
wpadł w moje ręce ten oto przepis. Nie tylko przepis ale cały blog pełen wspaniałości:-). Tarta smakowała mężowi, teściom no i mi:-). Rewelacyjne, kruche ciasto z dodatkiem masła orzechowego, zwarty i aromatyczny, dyniowy środek oraz świetny pomysł na pomarańczową galaretkę, która ukoronowała cały wypiek. Do tego, podana z serkiem mascarpone i sosem toffi. Moje poszukiwania dobiegły końca:-) a tym odkryciem powinnam pochwalić się już kilka tygodni temu. Robię to jednak dopiero teraz za co serdecznie przepraszam:-), ale wiem że w Polsce sezon dyniowy nadal trwa więc tarta jest jak najbardziej na miejscu:-). Zapraszam na przepis!

Pumpkin pie
Źródło inspiracji:  Blog Kwestia smaku


Składniki na ciasto kruche:
  • 1 i 1/2 szklanki mąki pszennej
  • 4 łyżki cukru pudru
  • 80 g masła
  • 40 g masła roślinnego
  • 25 g masła orzechowego
  • 3 łyżki zimnej wody
Wszystkie składniki umieścić w mikserze i zmiksować do momentu aż powstaną drobne okruchy. Następnie dodać wodę i miksować aż całość połączy się w jedną zbitą kulę. Ciasto zawinąć w folię  i odstawić na 1 godzinę do lodówki. Ciasto można zagnieść ręcznie jeśli nie macie miksera.

Składniki na nadzienie:
  • 1 i 1/2 szklanki purée z dyni
  • 300 g mleka skondensowanego słodzonego ( mała puszka)
  • 3 średnie jajka
  • 125 g serka mascarpone
  • szczypta soli
  • 200 g dżemu pomarańczowego
  • skórka starta z jednej pomarańczy ( pomarańczę wcześniej sparzyć wrzątkiem )
  • po szczypcie mielonych przypraw takich jak kardamon, goździki, imbir, cynamon, gałka muszkatołowa lub szczypta przyprawy do piernika
  • 4 łyżki likieru pomarańczowego 
Mleko skondensowane i jaja zmiksować na gładką masę ( nie ubijać ). Z masy odlać 1/4 część i połączyć z serkiem mascarpone, solą, skórką z pomarańczy. Dokładnie wymieszać składniki aż powstanie gładka masa. 
Do pozostałej części masy jajeczno mlekowej ( 3/4 części) dodać przyprawy i purée z dyni. Zmiksować do połączenia się składników.
Formę do tarty wysmarować masłem i schłodzonym ciastem wylepić jej dno i boki. Wstawić do lodówki. W tym czasie nagrzać piekarnik do 180 st.C
Gdy piekarnik będzie już nagrzany, wyjąć formę i delikatnie wlać do niej masę dyniową. Na masę dyniową przy pomocy łyżki wyłożyć masę serkową.
Odsłonięte brzegi ciasta przykryć folią aluminiową. Tartę piec przez 1 godzinę. Na 15 minut przed końcem, zdjąć  folię i dopiec brzegi tarty.
Dżem i likier pomarańczowy umieścić w rondelku i zagotować. Rozprowadzić po wierzchu upieczonej tarty. Całość pozostawić do całkowitego ostygnięcia. Następnie wstawić do lodówki najlepiej na całą noc.
Podawać z serkiem mascarpone, lub bitą śmietaną i sosem toffi.
Smacznego:-)


6 komentarzy:

  1. Wygląda cudnie i bardzo, bardzo apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale pięknie wygląda. :) Musi być faktycznie idealna.

    OdpowiedzUsuń
  3. A jaka forma do tarty? Ja mam 20, 26 i 30 cm.

    OdpowiedzUsuń
  4. Cudnie wygląda. Wierzch się tak ładnie błyszczy - ten dżem to faktycznie rewelacyjny pomysł :)

    OdpowiedzUsuń